Main

June 28, 2007

Two American oil firms far from signing in Venezuela

The following analysis is about the dilemma whether Exxon Mobil Corp and ConocoPhilips will sign and abide by the conditions demanded by the Venezuelan government. Other major companies like BP, Total, and Chevron agreed to cede control by Petroleos de Venezuela, which is the government owned company. The major concern for the United States is not the loss of oil revenues, but whether other countries that have government control over oil productions like China and Iran may look to invest in the region.
There were several newspapers that covered the development of this story. The Pioneer Press had a short summary of the denial of the companies wanting to agree to the conditions forced by President Hugo Chavez. The Star Tribune had almost the same summary that stated that Chavez wants to boost his economic power over the region through oil revenues.
The New York times had a much longer article on the story and had extensive background and explored the possibilities and implications on the situation with oil revenues. The countries that may be involved in the deal if the U.S does not invest in Venezuela. In addition, the article explores the economic atmosphere for Venezuela and in general what are the pros and cons of joining the oil operations in the country of Venezuela.

June 20, 2007

Venezuelan TV Station to possibly air from Mexico

The shutdown of the major news station RCTV (Radio Caracas Television), in other words, Caracas Radio Television was off the air on May 27th, 2006. The justification for the government not to renew the broadcast license is because Chavez's administration claims to have found links to the 2002 coup to the news station. This event not only killed many Venezuelans from both sides of the opposition, but gave birth to animosity, hatred and violence among Venezuelans revolving president Chavez.
There are three stories that have reported on the development and possibility of the channel airing through other networks from the country of Mexico. Perhaps a future partnership among several networks from Mexico (TV Azteca, Televisa) may be shortly close to a deal.
The publication from Venezuela El Universal, The Universal, comments concisely on the efforts by Marcel Granier, head of the channel, that he will do whatever it takes to keep our Venezuelan audience informed here our in country and abroad. On other hand, The BBC did a similar story accept they had much more information from Mr Granier and had colorful quotes from people at the news station, and described the mood towards the changes made by the government. Finally, The CNN online edition said something different on why the government did not renew the license. It stated that is was trying to democratize the airwaves. In order to achieve freedom of expression in a democracy its important to have voices from all perspectives in a society. Therefore, allow difference of opinions.
El Universal
BBC
CNN